Fia

Skalman 🐱mat o sovklocka
 
 
 
Godmorgon mina vĂ€nner 😌
 
NÀr jag sitter pÄ kammaren och filosoferar över saker igen Àr klockan bara 05.10.
 
Tycker ni om att stÀlla om klockan, att flytta tiden fram och tillbaka?
Har ni nÄn nytta av det?
 
Jag har det inte,utan Àr en av dom dÀr som föresprÄkar en tid, spelar ingen roll vilket det blir av sommar/ vintertid. 
 
VÀrst var det nÀr vi hade hÀstarna. 
I september stallade vi in dom, vilket innbar att de lÀrde sej att klockan 16.00 serverades första höransonen i paddocken. 
Sen blev det rykt,motion och gos för att sen bli instÀlld i stallet. 
Sista höransonen fick de vid 22.
 
Det blev ett onödigt jobb sen nÀr vi skulle stÀlla om klockan och deras
" skalman klocka".
Tro mej ,djur kan inte klockan, utan lever efter vanor och sin  "skalman klocka ".
Ni vet han  i Bamse som har mat och sovklockor.
đŸąđŸ„•đŸŒœđŸ˜Ž
 
Sen har vi det dÀr med " hen"...
Varför ska vi inte sÀja han, hon, den eller det?
Varför mÄste vi ha ett könsneutralt ord?
Är inte den och det könsneutralt?
 
För min del tycker jag att " hen" lÄter som ett nedvÀrderande uttryck. 
Jag associerar " hen" med det engelska ordet för " höna".🐓
Nu vet ni att jag gillar höns, men ibland brukar man sÀja att höns Àr dumma i huvudet, intelligens befriade.
 
SÄ precis som att neger numera har gÄtt frÄn 1700 talets exklusiva exotiska person sÄ tycker jag att mina höns har blivit ett skÀllsord. 
 
SÄ hÀr menar jag. 
" Hen tog pennan för mej"
 
Man skulle kunna sÀja..
" Han tog pennan för mej "
eller 
"Hon tog pennan för mej "
alternativt 
"En person tog pennan för mej "
DĂ„ vet man inte vem som tog pennan.
 
Vill man peka ut en person men inte namnge sÀjer man
" Den personen tog pennan för mej "
 
Å sĂ„ till sist 
"Hen tog pennan för mej" ,
vilket i mitt tycke Àr lika med
" den intelligens befriade personen  tog pennan för mej "
 
AlltsÄ ett nedvÀrderande uttryck i mitt tycke.
 
Nu tycker vÄra katter att det börjar dra sej mot frukostdags, matklockan ringer i  magen, sÄ det Àr dags för mej att gÄ upp o utfodra dom.
 
🐈🐈🐈
 
 
Ha en bra dag och va rÀdda om era
" skalman klockor"
â€đŸ€—
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress